Het blijft één van de leukste zinnetjes: Drukke tijd? Zorg voor duidelijkheid! Ik vind het echt geweldig dat het nog rijmt ook 😉 En het is ook gewoon waar. Wanneer ik het druk heb, dan neemt de chaos toe en het overzicht af. Inmiddels heb ik mezelf aangeleerd om in standje ‘duidelijkheid’ te schieten als ik het druk heb. En dat betekent vooral overzicht houden. Op iedere mogelijke manier. In deze blog kort maar krachtig (duidelijk!) hoe ik dat aanpak.
Van maandoverzicht naar dagoverzicht
Als je geen structuur in je hoofd hebt, heb je vaak ook moeite met overzicht houden. Dat voelt een beetje alsof je in een klein hokje zit wat wel duidelijk is, en alles er omheen is zwart. Dat is beklemmend, maar het zorgt vooral ook voor onrust want je weet niet waar je aan toe bent. Om die gevoelens weg te krijgen is het handig om die ‘zwarte ruimte’ in te vullen met een duidelijk overzicht. Ik doe dat met een maandoverzicht, een weekoverzicht EN een dagoverzicht. Dus niet of of!
Een maandoverzicht zorgt ervoor dat je weet wanneer je rustmomenten hebt. En wanneer de drukte weer minder wordt. Alle vaste afspraken staan erop, niet je hele dagplanning. Een weekoverzicht zorgt voor duidelijkheid voor de komende paar dagen. Ook daar zie je weer wanneer je even tijd hebt om adem te halen, en wanneer niet. Hier vul ik wel alles op in wat ik doe op een dag, maar dat kan vaak redelijk beknopt. Een dagoverzicht is dan vooral een to-do-lijstje. Alles wat je op die dag gaat doen, zet je de avond van te voren in een overzicht. En op de dag zelf kan je dan doorstrepen of weggooien (als je briefjes gebruikt) wat je hebt gedaan. Dan wordt je dag steeds leger!
Zo heeft ieder overzicht haar eigen functie. Zo blijft alles duidelijk en is de ‘zwarte ruimte’ nog wat verder weg. Die begint pas weer aan het einde van het maandoverzicht! Hieronder zie je voorbeelden van hoe mijn overzichten eruit zien (deze zijn niet van de komende weken en ik heb i.v.m. privacy namen weggepoetst).