Deze blog is geschreven door Pat O’Leary, Developer Relations Engineer bij Havok en volwassene met Tourette. Hij schreef deze blog voor de Tourette Association of America. Omdat ik, Laura, de blog zo goed vond heb ik hem vertaald. Hier en daar heb ik wat dingen toegevoegd. Klik hier voor de originele blog.
- Tics zijn niet representatief voor de gedachten en verlangens van de persoon die ze heeft. Jaren geleden is al bewezen dat er geen verband is tussen tics en ‘verdrukte gevoelens’. Het lijkt soms alsof tics de mening van de persoon weergeven, maar dit is zelden het geval. Wel worden tics soms getriggerd door dingen die gebeuren. Vaak zijn de woorden van de tic dan het tegenovergestelde van de mening. In de meeste gevallen zijn tics volledig willekeurig.
- Tics zijn niet consequent. Op sommige dagen zal je werknemer minder tics lijken te hebben. Dat betekent niet dat ze geen minder zichtbare tics heeft of last heeft van andere, minder zichtbare, symptomen van Tourette.
- Moedig werken in een ‘flow’ aan. Veel mensen met Tourette hebben ervaren dat uitdagende taken helpen tics te verminderen. Zorg er daarom voor dat je werknemer met Tourette een to do lijst heeft met voldoende taken die passend zijn bij haar vaardigheden en mogelijkheden. Dit kan een kalmte creëren waarbij Tourette symptomen minder storend worden.
- Zorg voor zo min mogelijk afleiding. Prikkels kunnen de ‘flow’ verstoren. Onverwachte geluiden, bewegingen, geuren, of zelfs iemand op de schouder tikken om te praten kunnen ervoor zorgen dat Tourette symptomen erger worden en de mogelijkheid om te werken minder. Dit is de reden dat sommige mensen met Tourette het fijner vinden om per mail of andere vorm van messaging te communiceren. Hierdoor kunnen ze eerst hun taak afmaken, voordat ze antwoorden.
- Sta voldoende pauzes toe. Rekken, strekken, ontspanningsoefeningen, meditatie, fysieke activiteiten, het zijn allemaal dingen die Tourette symptomen kunnen verminderen en werk kunnen verbeteren. Probeer ervoor te zorgen dat deze activiteiten mogelijk zijn tijdens pauzes.
- Zorg voor aanpassingen waar nodig. Mensen met Tourette hebben recht op aanpassingen wanneer nodig. Dit komt niet alleen hen ten goede, maar ook jou als werkgever. Zo kan jouw werknemer misschien beter werken wanneer ze vanuit thuis kan werken, een eigen kantoortje of flexibele werktijden heeft, of extra hulp krijgt bij het plannen van het werk.
- Reageer ‘neutraal’ op tics. Wanneer jouw werknemer bijvoorbeeld tict tijdens een gesprek, laat hem of haar dan even ‘uitticcen’, net als hoe je iemand die moet niezen zou laten uitniezen. Probeer geen zinnen af te maken die onderbroken worden door tics, dat kan erg frustrerend zijn. Negeer tics zoveel mogelijk, maar ben je ervan bewust dat ze er zijn.
- Tourette is meer dan tics. De meeste mensen met Tourette hebben ook last van andere, minder zichtbare, aspecten van het syndroom. Angsten, depressies, OCS en ADHD komen vaak voor in combinatie met Tourette.
- Licht de rest van het team voor, voordat er misverstanden ontstaan. Het is erg gemakkelijk om tics als ander gedrag te interpreteren. Neem de tijd om de rest van het team voor te lichten over je werknemer met Tourette, en laat haar daarin de leiding nemen als ze dat wil. Doe dit wel altijd in overleg met je werknemer. Voor haar is dit een erg kwetsbare situatie. Zorg ervoor dat iedere nieuwe werknemer die je aanneemt deze informatie ook krijgt.
- Luister naar wat je werknemer nodig heeft. Als je werknemer een rustige plaats nodig heeft om te ticcen, of meer voorlichting voor het team, geef haar dan het voordeel van de twijfel. Haar dankbaarheid zal terugkomen in productiviteit.
Wil je als werkende volwassene ondersteuning bij het managen van Tourette in je leven? Of ben je juist op zoek naar passend werk? Misschien kunnen wij je wel helpen.